Gruwelijk! Alleen het idee al om met de auto te water te raken. Een nachtmerrie. En toch heb ik het gedaan. Gecontroleerd, wel te verstaan. In het buitenzwembad te Amsterdam, met twee duikers en drie ervaringsdeskundigen aan de kant. Het event werd georganiseerd door onna-onna. Een verzekeringsmaatschappij. Dat klinkt misschien wat onlogisch, maar het event Auto te Water komt voort uit een onderzoek in opdracht van onna-onna (uitgevoerd door Ruigrok|NetPanel). Maar liefst 37% van de vrouwen durft dit niet, omdat ze bang zijn om met de auto in het water terecht te komen. Deze angst is niet ongegrond: jaarlijks raken zo'n 750 auto's te water, met vaak ernstige gevolgen. Doordat onna-onna, wat trouwens in het Japanse het woord voor vrouw is, een rebel in het verzekeringswezen is én volop in ontwikkeling is, doen zij iets met zo’n uitkomst. Zij weet als geen ander dat vrouwen naast voor zichzelf, veel voor anderen zorgen. En je kunt pas goed voor anderen zorgen als je zelf sterk bent en je zeker voelt. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse vrouwen zich onzeker voelt achter het stuur.
Vrouwen helpen
Aan die onzekerheden wordt vanuit onna-onna iets gedaan, onder de titel Face your Fears. Managing director Geneviève Meerburg: “Wij helpen vrouwen die onzeker zijn tijdens het autorijden, om daarvan af te komen. Veel vrouwen parkeren hun auto liever niet langs de gracht, omdat zij bang zijn met de auto te water te raken. Daarom organiseren wij een training over hoe te handelen als je met de auto te water raakt.”
In samenwerking met Dive Around organiseerde onna-onna daarom het Auto te Water event voor een nieuwe en/ of grote dosis zelfvertrouwen. Toen ik hiervoor werd gevraagd zei ik direct “Ja”. Ik deed ooit al eens een slipcursus en dat was gaaf, dus waarom dit niet. Maar ik moet je echt bekennen dat ik met lood in mijn schoenen en een steen op mijn maag naar het event toe ging. Het idee… met een auto in het water terecht komen. Pfff, heftig! En toch doe ik dat deze ochtend.
Te water!
Na een korte uitleg van een zeer ervaren trainer stap ik met drie andere vrouwen in de auto die langs de kant klaar staat voor een plons in het water. De eerste opdracht luidt simpel: kom uit de auto. Dus, de auto gaat te water en je gaat er via de ramen (die zijn in dit geval al uit de auto) naar buiten. Je steekt je armen omhoog uit het raam, om de dakrand en gaat op het raam zitten, je wacht tot het water je billen bijna raakt en je verlaat de auto. Gelukt! Maar oeh, wat spannend! Wat ik echt een belangrijke eye opener vind en werkelijk iedereen wil vertellen: wacht niet tot je auto vol met water loopt en er een luchtbel ontstaat (zo heb ik het ooit geleerd)… dat is flauwekul!! Ga direct aan de slag. Wil je zien hoe ik te water ging? Bekijk het filmpje.
Stappenplan
Het stappenplan bij het te water raken van je auto is aldus Dive Around als volgt (tevens de tweede oefening voor mij):
Verlichting aan
Gordels los
Open het zijraam (elektrisch blijft ‘ie het best lang doen, lukt dat niet, dan open slaan liefst met hamer)
Verlaat de auto.
Wil je dit stappenplan met uitleg teruglezen, dan verwijs ik je graag naar de website van de cursus Auto te Water.
Ons groepje (ja, je hebt direct een band met je medepassagiers) volbrengt de tweede oefening goed. Terwijl wij aan de kant staan uit te druppelen en de ervaringen delen met de trainer gaat de volgende groep te water. De trainer legt meer uit en beantwoord onze vragen. Wat als… Natuurlijk is dit een training waarbij een hoge veiligheid is en in een echte situatie is de auto voorzien van ramen en wellicht ben je (zwaar) gewond door de klap in het water. Toch is dit een fijne oefening om meegemaakt te hebben. Net als ik mij stoer begin te voelen komt de trainer met een geblindeerde duikbril. Tja, dan zie je dus niets, kom je met de auto in het water en dan moet je er uit. Ik raak in een kleine paniek want ik krijg geen lucht door mijn neus. Ik doe die duikbril af en kom gewoon goed en rustig uit de auto. Wat een ervaring! Pffff. Maar, ik heb mijn diploma behaald. Trots!
Verzekering
Ik wil van deze tekst geen reclamepraatje maken en ik ben zelf absoluut niet het type dat alles verzekert, maar ik vind het interessant om tijdens mijn lunch nog meer over onna-onna te horen. Geneviève straalt enthousiasme uit, zeker ook als zij over de gratis handtasdekking bij de autoverzekering vertelt. Of over de fietsverzekering. Onna-onna is ingesteld op de wensen van vrouwen en dat merk je. Zij biedt dankzij samenwerkingen met diverse partners interessante klantvoordelen aan zoals een gratis seizoenscheck voor je auto en korting op een antislipcursus. Zelf heb ik recent een nieuwe auto aangeschaft, zakelijk (ik doe meer dan bloggen… ik ben journalist, zie SchrijfSter.com) en die autoverzekering viel rauw op mijn dak. Ik betaal, omdat ik als zzp-er de auto zakelijk kocht, zeker 200 euro per jaar meer dan een ‘gewone’ autoverzekering. Geneviève vertelt mij dat er dit jaar nog speciale verzekeringen voor zzp-ers gaan komen om dat te ‘tackelen’. Ik ben benieuwd en blijf de verzekeringsmaatschappij voor vrouwen volgen.