Ik ga met mijn man en ouders naar Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Dat is op zich al een feest, want wauwww wat een waanzinnig mooi gebouw. Feestelijk vind ik het ook dat we naar de voorstelling van Herman van Veen gaan. Vroeger bij ons thuis zijn de lp’s grijs gedraaid.
Als ik onze kinderen aan de oppas overdraag vraagt zij nog: “Naar wie gaan jullie eigenlijk?” Ik vertel haar enthousiast dat we naar Herman van Veen gaan. Zij – ze is net 18 jaar - denkt even na en mompelt dan iets over dat haar ouders dat “geloof ik” ook wel kennen en wenst ons “veel plezier”.
In de Nok
We hebben voor vanavond een complete theaterervaring in Carré geboekt en starten met een diner In de Nok. Daar at ik laatst zalige hapjes toen ik met mijn broer naar Ali B ging luisteren. Nu ga ik dit restaurant aan mijn ouders laten zien. We nemen de lift naar zolder en worden hartelijk ontvangen onder de spanten van Carré. In eerste instantie worden we wat weggedrukt in een hoek en als de menukaart ook nog eens totaal is veranderd naar een pasta-kaart, ben ik eerst wat teleurgesteld. De uiterst vriendelijke serveerster kan ons op een beter plaatsje zetten en hoopt dat de nieuwe menukaart mij toch zal bevallen. “We zijn sinds dit weekend over naar Pasta In de Nok”, legt zij uit. En ze krijgt gelijk, het eten is verrassend lekker en origineel geserveerd.


Mooie muziek
We zitten in de schitterende zaal, te wachten op de eerste klanken. Herman start de show op grappig gepaste wijze, met een te hoge microfoon. Het zijn die kleine dingetjes die zijn programma altijd origineel en bijzonder maken. De live band met jonge muzikanten – op o.a. drum, gitaar, harp en viool – zorgt voor nog meer genieten. De muziek is meer dan mooi en ik vind het gaaf voor jong en oud. De teksten en verhalen van Herman van Veen blijven prachtig poëtisch evn voorzien van grapjes.

Wij genieten een voorstelling lang, en krijgen zelfs tot drie keer toe een toegift. Ge-wel-dig! Het was een topavond.

Over Herman van Veen
Het programma is als een dagboek. Iedere voorstelling is anders, omdat hij er het grote en kleine nieuws en persoonlijke ervaringen in meeneemt.
In 1965 beklom Van Veen voor het eerst het podium en sindsdien reist hij met zijn voorstellingen de wereld rond. Hij speelt viool, zingt, schrijft, componeert, regisseert, acteert, schildert en is de geestelijke vader van de wereldberoemde wees-eend Alfred Jodocus Kwak.
Een voorstelling in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam heeft zowel voor de artiest als voor de bezoeker iets magisch, onder andere vanwege de historie van het pand. Circusdirecteur en ondernemer Oscar Carré opende in 1887 de deuren van zijn majestueuze theater aan de Amstel. Sindsdien zijn er voorstellingen – zowel nationaal als internationaal – voor iedereen, van musical tot cabaret en van concert tot toneel.


Herman van Veen staat nog t/m zaterdag 10 december 2017 op een van zijn favoriete podia, Koninklijk Theater Carré. www.hermanvanveen.com/speellijst