Joepie, twee bijzondere bedrijven, allebei vechten ze voor sociale rechtvaardigheid, zijn als een blok voor elkaar gevallen in een Chocolate Love A-Fair. En wat brengt ons dat? Yeahhhh, zalig ijs en repen. Ben & Jerry’s sluit zich aan bij Tony’s Open Chain en doet zo mee met Tony’s Chocolonely’s missie om een einde te maken aan moderne slavernij en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie in Ghana en Côte d’Ivoire.

Ben & Jerry’s zal nog dit jaar starten met het inkopen van zijn cacao via Tony’s Open Chain. Deze Chocolate Love A-Fair is een match made in chocolate heaven.

In de wolken vanaf de eerste hap

Om deze samenwerking te vieren hebben de ijs- en chocolademakers van beide merken 4 nieuwe producten gemaakt, geïnspireerd op elkaars meest iconische smaken. Het Chocolatey Love A-Fair ijs: een nieuwe Ben & Jerry’s smaak, gebaseerd op de meeste geliefde Tony’s smaak allertijden: de melk karamel zeezout. Deze is ook beschikbaar in vegan.

En 2 nieuwe Tony’s Chocolate Love A-Fair repen, geïnspireerd op 2 beroemde Ben & Jerry’s smaken: de donkere melk brownie (geïnspireerd op het Chocolate Fudge Brownie ijs) en de wit strawberry cheesecake (geïnspireerd op het Strawberry Cheese ijs). Deze repen liggen vanaf begin 2023 in de winkel

Samen!

De traceerbare cacaobonen waarmee deze producten zijn gemaakt, zijn ingekocht via Tony’s Open Chain: een open source initiatief om bedrijven te helpen om een einde te maken aan misstanden in de chocolade-industrie. Dit door Tony’s 5 samenwerkingsprincipes voor slaafvrije cacao te gebruiken, zoals gebruikmaken van 100% traceerbare bonen, waar boeren voor de lange termijn een hogere prijs voor krijgen. Alleen op deze manier kunnen we een einde maken aan de belangrijkste oorzaak voor misstanden in de cacao-industrie: armoede.

Ben & Jerry’s start nu met het omzetten van alle cacao in hun ijsmix naar traceerbare cacao, ingekocht via Tony’s Open Chain. Als nieuwe missiebondgenoot weet Ben & Jerry’s zo precies bij welke van de 8 cacaocoöperaties in de bonen die in het ijs gaan vandaan komen. En daarmee onder welke sociale en milieuomstandigheden ze zijn geteeld. Op deze manier kan de hogere prijs die wordt betaald, direct worden uitgekeerd aan cacaoboeren.